Sprawozdanie z bieżących rokowań nad umowami społecznymi dla pracowników przechodzących do NABE (ENERGA ELEKTROWNIE Ostrołęka.
W trakcie dwóch spotkań w końcówce września oraz w pierwszym tygodniu października Strona rządowa oświadczyła, że:

  1. Nie może dać rozwiązań dalej idących niż wynegocjowano dla górnictwa węgla kamiennego.
  2. Przyjęty został postulat przygotowania ustawy o urlopach energetycznych wzorowanych na urlopach górniczych (przy czym ustawa o urlopach górniczych ma być lada dzień znowelizowana). Strona rządowa spodziewa się, że po 1 stycznia 2022 r. wejdą w życie nowe wytyczne UE dot. pomocy publicznej i notyfikacja tej „pomocy publicznej” nie powinna być problemem.
  3. Strona rządowa nie widzi żadnej alternatywy (typu wcześniejszych emerytur), nie prowadzi prac, jest otwarta na pomysły.
  4. Alternatywnym rozwiązaniem mogłoby być wykorzystanie rynku mocy jako rezerwy na czas kiedy OZE dopiero będą się rozwijać. W tym zakresie to strona społeczna ma wyjść z inicjatywą.
  5. Strona rządowa jest pewna, że NABE jako podmiot wytwarzający energię będzie działał, jeszcze przez wiele lat, i to jest rodzaj gwarancji – rząd nie może pozwolić by ten podmiot upadł.
  6. Rozdział VIII (§ 20) projektu umowy społecznej dotyczący struktury NABE nie został przez stronę rządową wykreślony, ma być przedmiotem dalszych prac. Prawdopodobnie może być przeniesiony do osobnego dokumentu – naszym zdaniem jego miejscem byłby załącznik przy „małej umowie” dotyczącej przedpola NABE.
  7. Strona rządowa oświadczyła, że doradca do spraw powstania NABE zostanie wybrany w ciągu 2 tygodni a efekty jego pracy powinny być znane do końca roku.

Wyciąg z projektu umowy społecznej NABE
§19

  1. Strona Rządowa, Gwaranci oraz NABE zobowiązują się do podjęcia działań dla wypracowania i przyjęcia rozwiązań legislacyjnych („System Wsparcia”) umożliwiających w szczególności pokrywanie kosztów nadzwyczajnych:
    1. przyjęcia i realizacji wieloletnich programów finansowych oraz wieloletnich programów operacyjnych gwarantujących stabilne funkcjonowanie NABE, w taki sposób, aby umożliwić jej prowadzenie działalności gospodarczej, wykonanie wszystkich postanowień Umowy Społecznej, w tym Gwarancji Zatrudnienia oraz realizowania uprawnień pracowniczych wynikających z postanowień Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Elektroenergetycznego, Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zakładów Górniczych Węgla Brunatnego, Zakładowych Układów Zbiorowych Pracy oraz obowiązujących Umów i Porozumień zbiorowych;
    2. zabezpieczenia środków finansowych na pokrycie kosztów wynikających ze zrealizowanych inwestycji, w szczególności bloków energetycznych;
    3. pokrywania kosztów nadzwyczajnych dla kopalni węgla brunatnego, elektrowni zawodowych oraz podmiotów wsparcia objętych procesem wydzielenia aktywów węglowych, zarówno przed jak i po zawarciu Umowy Społecznej;
    4. dopłat do kosztów redukcji zdolności produkcyjnych;
    5. zabezpieczenie finansowania kosztów nadzwyczajnych związanych z procesem likwidacji powstające po zakończeniu wydobycia węgla i rozpoczęciu procesu likwidacji, na bazie wieloletniego programu likwidacji;
    6. zabezpieczenie finansowania kosztów nadzwyczajnych związanych z procesem wyłączenia i likwidacji poszczególnych bloków energetycznych oraz powstające po zakończeniu wytwarzania energii elektrycznej i rozpoczęciu procesu likwidacji, na bazie wieloletniego programu likwidacji;
    7. zabezpieczenia finansowania kosztów rozbiórki wszelkich zbędnych obiektów i rekultywacji terenów pozostałych po zakończeniu działalności, w tym kosztów przygotowania terenów/obiektów do innej, nowej działalności związanej z wytwarzaniem energii o której mowa w niniejszej Umowie Społecznej; przyjęcia i realizacji wieloletnich programów finansowych wspierających wszelkie podmioty (w tym w szczególności grupy energetyczne) realizujące inwestycje o których mowa w Rozdziale IX (Inwestycje w czyste technologie) niniejszej Umowy Społecznej;
    8. kosztów wzrostów wynagrodzeń wynikających z niniejszej Umowy Społecznej.
  2. Zobowiązania o których mowa w ust. 1 będą obowiązywały co najmniej do późniejszej z dwóch dat – dnia ostatecznej likwidacji NABE albo do dnia DDMMRRRR.
  3. Strony w odrębnym porozumieniu dokonają szczegółowego uzgodnienia źródeł finansowania oraz sposobu funkcjonowania NABE.
  4. Strona Rządowa gwarantuje podjęcie wszelkich działań, w szczególności w odniesieniu do potrzeby uzyskania zgody Komisji Europejskiej w formie decyzji oraz podjęcia działań legislacyjnych mających na celu przyjęcie rozwiązań umożliwiających udzielenie finansowania, o którym mowa w ust. 1.

Dodane treści o notyfikacji UE i systemie wsparcia.

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments