Sprawozdanie z bieżących rokowań nad umowami społecznymi dla pracowników przechodzących do NABE (ENERGA ELEKTROWNIE Ostrołęka.
W trakcie dwóch spotkań w końcówce września oraz w pierwszym tygodniu października Strona rządowa oświadczyła, że:
- Nie może dać rozwiązań dalej idących niż wynegocjowano dla górnictwa węgla kamiennego.
- Przyjęty został postulat przygotowania ustawy o urlopach energetycznych wzorowanych na urlopach górniczych (przy czym ustawa o urlopach górniczych ma być lada dzień znowelizowana). Strona rządowa spodziewa się, że po 1 stycznia 2022 r. wejdą w życie nowe wytyczne UE dot. pomocy publicznej i notyfikacja tej „pomocy publicznej” nie powinna być problemem.
- Strona rządowa nie widzi żadnej alternatywy (typu wcześniejszych emerytur), nie prowadzi prac, jest otwarta na pomysły.
- Alternatywnym rozwiązaniem mogłoby być wykorzystanie rynku mocy jako rezerwy na czas kiedy OZE dopiero będą się rozwijać. W tym zakresie to strona społeczna ma wyjść z inicjatywą.
- Strona rządowa jest pewna, że NABE jako podmiot wytwarzający energię będzie działał, jeszcze przez wiele lat, i to jest rodzaj gwarancji – rząd nie może pozwolić by ten podmiot upadł.
- Rozdział VIII (§ 20) projektu umowy społecznej dotyczący struktury NABE nie został przez stronę rządową wykreślony, ma być przedmiotem dalszych prac. Prawdopodobnie może być przeniesiony do osobnego dokumentu – naszym zdaniem jego miejscem byłby załącznik przy „małej umowie” dotyczącej przedpola NABE.
- Strona rządowa oświadczyła, że doradca do spraw powstania NABE zostanie wybrany w ciągu 2 tygodni a efekty jego pracy powinny być znane do końca roku.
Wyciąg z projektu umowy społecznej NABE
§19
- Strona Rządowa, Gwaranci oraz NABE zobowiązują się do podjęcia działań dla wypracowania i przyjęcia rozwiązań legislacyjnych („System Wsparcia”) umożliwiających w szczególności pokrywanie kosztów nadzwyczajnych:
- przyjęcia i realizacji wieloletnich programów finansowych oraz wieloletnich programów operacyjnych gwarantujących stabilne funkcjonowanie NABE, w taki sposób, aby umożliwić jej prowadzenie działalności gospodarczej, wykonanie wszystkich postanowień Umowy Społecznej, w tym Gwarancji Zatrudnienia oraz realizowania uprawnień pracowniczych wynikających z postanowień Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Elektroenergetycznego, Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zakładów Górniczych Węgla Brunatnego, Zakładowych Układów Zbiorowych Pracy oraz obowiązujących Umów i Porozumień zbiorowych;
- zabezpieczenia środków finansowych na pokrycie kosztów wynikających ze zrealizowanych inwestycji, w szczególności bloków energetycznych;
- pokrywania kosztów nadzwyczajnych dla kopalni węgla brunatnego, elektrowni zawodowych oraz podmiotów wsparcia objętych procesem wydzielenia aktywów węglowych, zarówno przed jak i po zawarciu Umowy Społecznej;
- dopłat do kosztów redukcji zdolności produkcyjnych;
- zabezpieczenie finansowania kosztów nadzwyczajnych związanych z procesem likwidacji powstające po zakończeniu wydobycia węgla i rozpoczęciu procesu likwidacji, na bazie wieloletniego programu likwidacji;
- zabezpieczenie finansowania kosztów nadzwyczajnych związanych z procesem wyłączenia i likwidacji poszczególnych bloków energetycznych oraz powstające po zakończeniu wytwarzania energii elektrycznej i rozpoczęciu procesu likwidacji, na bazie wieloletniego programu likwidacji;
- zabezpieczenia finansowania kosztów rozbiórki wszelkich zbędnych obiektów i rekultywacji terenów pozostałych po zakończeniu działalności, w tym kosztów przygotowania terenów/obiektów do innej, nowej działalności związanej z wytwarzaniem energii o której mowa w niniejszej Umowie Społecznej; przyjęcia i realizacji wieloletnich programów finansowych wspierających wszelkie podmioty (w tym w szczególności grupy energetyczne) realizujące inwestycje o których mowa w Rozdziale IX (Inwestycje w czyste technologie) niniejszej Umowy Społecznej;
- kosztów wzrostów wynagrodzeń wynikających z niniejszej Umowy Społecznej.
- Zobowiązania o których mowa w ust. 1 będą obowiązywały co najmniej do późniejszej z dwóch dat – dnia ostatecznej likwidacji NABE albo do dnia DDMMRRRR.
- Strony w odrębnym porozumieniu dokonają szczegółowego uzgodnienia źródeł finansowania oraz sposobu funkcjonowania NABE.
- Strona Rządowa gwarantuje podjęcie wszelkich działań, w szczególności w odniesieniu do potrzeby uzyskania zgody Komisji Europejskiej w formie decyzji oraz podjęcia działań legislacyjnych mających na celu przyjęcie rozwiązań umożliwiających udzielenie finansowania, o którym mowa w ust. 1.
Dodane treści o notyfikacji UE i systemie wsparcia.